Penerapan Model Pembelajaran Talking Stick Untuk Meningkatkan Keaktifan Belajar Matematika Siswa Pada Materi Himpunan di Kelas VII
Abstract
This study aims to determine whether there is a significant effect of using the Talking Stick learning model on students' mathematics learning outcomes on set material at SMP Negeri 4 Padangsidimpuan, Padangsidimpuan City on set subject matter. This study used a Non-Equivalent Group Design with one type of treatment where in this study only the experimental class was given treatment while the control class was not given treatment. The samples in this study were two classes taken from the population using the Total Sampling technique. Total Sampling (Saturated Sampling). The samples in this study were students in grades VII-8 and VII-9 of SMP Negeri 4 Padangsidimpuan Padangsidimpuan City in the 2023-2024 school year. the data collection instrument used was a test. The results of research using the Talking Stick learning model on set material in class VII SMP Negeri 4 Padangsidimpuan Padangsidimpuan City. It is known that t-count> t-table (2.194> 2.002) means Ha is accepted and H0 is rejected. So it can be concluded that: There is a Significant Effect on the Use of the Talking Stick Learning Model on Student Mathematics Learning Outcomes in Class VII of SMP Negeri 4 Padangsidimpuan, Padangsidimpuan City.
References
Lestari, I., & Susanto, A. (2020). Penerapan Model Talking Stick untuk Meningkatkan Keaktifan dan Hasil Belajar Matematika Siswa. Jurnal Pendidikan Matematika, 5(2), 112–120.
Prasetyo, R. (2022). Penerapan Model Talking Stick dalam Pembelajaran Matematika untuk Meningkatkan Keaktifan dan Kemampuan Komunikasi Matematis. Jurnal Inovasi Pendidikan Matematika, 13(1), 47–55.
Dewi, N. C., Nasution, P. R., & Hasibuan, S. G. (2022). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Think Pair Share dan Komunikasi Matematika Siswa pada Materi Himpunan Di Kelas VII Smp Negeri 5 Batang Angkola Tahun Ajaran 2021-2022. JURNAL MathEdu (Mathematic Education Journal), 5(2), 58-63.
Sardiman, A. M. (2018). Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: RajaGrafindo Persada.
Suhartono, E. (2019). Efektivitas Model Pembelajaran Talking Stick dalam Meningkatkan Aktivitas Belajar Siswa. Jurnal Inovasi Pendidikan, 11(1), 45–52.
Suryani, D. (2021). Analisis Kesulitan Belajar Matematika di SMP. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Matematika, 8(1), 15–21.
Depdiknas. (2006). KTSP SMP: Standar Isi dan Standar Kompetensi. Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional.
Fauziana, L., & Lubis, S. S. (2021). Peningkatan Aktivitas Dan Hasil Belajar Matematika Siswa Melalui Pendektan Kontekstual Di Kelas VIIA SMP Negeri 2 Linggabayu. MIND Jurnal Ilmu Pendidikan Dan Budaya, 1(1), 26-32.
Nurhadi. (2004). Pembelajaran Kontekstual. Malang: Universitas Negeri Malang.
Sardiman. (2012). Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: RajaGrafindo Persada.
Slavin, R.E. (2005). Cooperative Learning: Theory, Research and Practice. Boston: Allyn & Bacon.
Suryosubroto, B. (2002). Proses Belajar Mengajar di Sekolah. Jakarta: Rineka Cipta.
Suyatno. (2009). Model-Model Pembelajaran Inovatif. Yogyakarta: Insan Madani.
Uno, H.B. (2011). Teori Motivasi dan Pengukurannya. Jakarta: Bumi Aksara.
Harahap, R. B., Harahap, A. N., & Harahap, H. H. (2025). Penerapan Metode Drill Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Kelas VIII Materi Peluang. Jurnal Cermatika, 5(1), 9-15.
 
 

