Pengaruh Metode Inquiry Terhadap Kemampuan Koneksi Matematika Kelas X SMK Swasta Teruna Padangsidimpuan
Abstract
This study aims to determine the effect of the inquiry method on students' mathematical connection ability in Class X of SMK Swasta Teruna Padangsidimpuan. Mathematical connection ability is an essential competency in mathematics learning that includes students’ ability to connect mathematical concepts, relate mathematics to real-life situations, and apply various mathematical representations. This research is a quasi-experimental study using a Non-Equivalent Control Group Design. The sample consisted of two classes: the experimental class, which received treatment using the inquiry method, and the control class, which was taught using conventional methods, with 20 students in each class. The instrument used in this study was a mathematical connection ability test in the form of essay questions that had been validated.The results showed that the average post-test score in the experimental class was 77.05, while in the control class it was 53.90. The independent sample t-test resulted in a significance value of 0.000 < 0.05, indicating a significant difference between the two groups. Therefore, it can be concluded that the inquiry learning method significantly affects the improvement of students’ mathematical connection ability.
References
Ardat dan Indra Jaya, 2013. Penerapan Statistik Untuk Pendidikan, (Bandung: Cita Pustaka Media Perintis.
Arikunto, Suharsimi, Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik, (Jakarta : Rineka Cipta, 2010).
Utari Sumarmo, dkk, 2007. Kajian Filosofi, Teori, Kualitas dan Manajemen Pendidikan. Vol 1 No 2.
Harun, Lukman, 2010. Tesis Eksperimentasi Pembelajaran Matematika Dengan Pendekatan CTL Ditinjau Dari Kemampuan Awal Siswa Kelas VII SMP Negeri Kabupaten Sukoharjo.
Ibnu Badar Al-Tabany, Trianto, 2014. Mendesain Model Pembelajaran Inovatif, Progresif, Dan Kontekstual, (Jakarta: Prenada Media Group).
Indraswati, Niken, 2011. Jurnal pendidikan: Peningkaan Kemampuan Siswa dalam Menentukan Pokok Pikiran Bacaan Melalui Metode Inkuiri.
Mulyasa, E, 2005. Menjadi Guru Profesional: Menciptakan Pembelajaran Kreatif dan Menyenangkan, (Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Nasution, S., & Siregar, R. (2021). Pengaruh model pembelajaran inquiry terhadap hasil belajar matematika siswa SMK. AXIOM: Jurnal Pendidikan Matematika, 10(1), 22–30
Pitaloka, D., & Mulyono, M. (2020). Pengaruh pembelajaran guided inquiry terhadap kemampuan koneksi matematis siswa SMP. Jurnal Pendidikan Matematika Unila, 8(2), 134–141.
Purwadarminta, 2010. dalam Buku Sudjana S, Metode dan Tehnik Pembelajaran Partisipatif, (Bandung: Falah Prodution).
Purwanto, 2010. Metodologi Penelitian Kuantitatif untuk Psikologi dan Pendidikan, (Yogyakarta: Pustaka Pelajar).
Wahyuni, T., Makmur, A., & Rhamayanti, Y. (2021). Peningkatan pemahaman konsep matematika melalui model pembelajaran problem based learning pada materi bangun ruang sisi datar kubus dan balok kelas VIII-1 SMP Muhammadiyah 29 Padangsidimpuan. PeTeKa, 3(2), 170-179.
Ramadhani Makarao, N, 2009. urul, Metode Mengajar Bidang Kesehatan, (Bandung: Alfabeta)
Sanjaya, Wina,2008. Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan, (Jakarta: Kencana).
Harahap, A. N., & Nurdalilah, N. (2020). Upaya Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa melalui Penerapan Metode Inquiry. Logaritma: Jurnal Ilmu-Ilmu Pendidikan Dan Sains, 8(01), 67-78.
Siahaan, Amiruddin, 2010. Ilmu Pendidikan & Masyarakat Belajar, (BanduCita Pustaka Media, Perintis)
Soimin, Aris, 2014. Model Pembelajaran Inovatif Dalam Kurikulum 2013,. (Yogyakarta: Ar-Ruzz Media, 2014).
Sukardi, Evaluasi Pendidikan: Prinsip dan Operasionalnya, (Jakarta: Bumi Aksara)
Sumarno, 2013. Utari Berpikir dan Disposisi Matematika Serta Pembelajarannya. (Bandung)
Trianto, 2010. Mendesain Model Pembelajaran Inovatif-Progresif, (Jakarta: Kencana)
Wahyuni, S. (2019). Penerapan model inquiry learning terhadap kemampuan pemecahan masalah dan koneksi matematis siswa. Edumatika: Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 2(1), 45–53.

