Efektivitas Pembelajaran Matematika Melalui Penerapan Model Learning Cycle Pada Siswa Kelas XI SMA Negeri 1 Sosopan
Abstract
This study aims to examine the effectiveness of the Learning Cycle model in mathematics learning for grade XI IPA 2 students at SMA Negeri 1 Sosopan during the first semester of the 2024–2025 academic year, involving 28 students (11 males and 17 females). The research employed a pre-experimental design with The One Group Pretest-Posttest Design and used the Multistage Sampling technique. The instruments included a learning achievement test, student activity observation sheets, and student response questionnaires. The results showed that the average pretest score of 23.75 (very low category) increased to 77.21 (high category) after implementing the Learning Cycle model, with a normalized gain of 0.70. A total of 89.29% of students achieved individual mastery, while student learning activities were categorized as good, and student responses toward learning were positive. Therefore, it can be concluded that the Learning Cycle model is effective in improving students’ mathematics learning outcomes in grade XI IPA 2 at SMA Negeri 1 Sosopan.
References
Amri. 2016, Pengembangan Program Pembelajaran Matematika. Gowa.
Lubis, S. S., Nurdalilah, N., & Rayana, R. (2022). Pengaruh Model Pembelajaran Problem Based Intruction (Pbi) Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Pokok Bahasan Persamaan Linear Satu Variabel Di Ponpes Salapiah Gunung Silayanglayang. JURNAL MathEdu (Mathematic Education Journal), 5(2), 44-50.
Fathurrohman, Muhammad. 2015. Paradigma Pembelajaran Kurikulum 2013.
Yogyakarta: Kalimedia.
Hariyanto dan Suyono. 2017. Belajar dan Pembelajaran. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.
Huda, Miftahul. 2015. Model-Model Pengajaran dan Pengembangan. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Harahap, A. N., Ananda, A., Mukhaiyar, M., & Harahap, T. R. (2023). Analisis pembelajaran E-Learning dalam perspektif aliran filsafat pendidikan progresivisme. JIIP-Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 6(1), 303-309.
Komalasari, Kokom. 2014. Pembelajaran Konstektual: Konsep dan Aplikasi. Bandung: Refika Aditama.
Lestari, Eka Cahya. dkk. 2015. Penerapan Model Pembelajaran Learning Cycle 5E dengan Metode Pemberian Tugas dan Resitasi untuk Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Matematika pada Pokok Bahasan Aritmetika Sosial Siswa Kelas VII A Semester Genap SMP Negeri 10 Jember. Kadikma.
Nurdalilah, N., Harahap, A. N., & Rhamayanti, Y. (2019). Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Dengan Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Instruction Dan Make A Match Pada Materi Pokok Teorema Phytagoras. PeTeKa, 2(1), 39-44.
Minasari, Wiwik. 2017. Penerapan Model Pembelajaran Learning Cycle 5E untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Matematika Siswa. Banda Aceh: Universitas Islam Negeri Ar-Raniry Darussalam.
Muamanah. 2011. Efektivitas Model Pembelajaran Learning Cycle Berbantuan LKPD.Semarang: IAIN Walisongo.
Ngalimun. 2017. Strategi Pembelajaran. Yogyakarta: Parama Ilmu.
Prayito, M. & Ariyanto, L. 2012. Efektivitas Pembelajaran Matematika Model Learning Cycle 5e Berbantuan CD Interaktif. Scientific Journal of Mathematics and Mathematical, (Online) Vol. 2, No. 1,
Sudjana, Nana. 2014. Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: PT.
Remaja Rosdakarya.
Sugiyono. 2011. Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D). Bandung: Alfabeta.
Sugiyono. 2017. Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif dan R&D). Bandung: Alfabeta.
Ulya, Innarotul. 2011. Efektifitas Model Pembelajaran Learning Cycle 5E (LC 5E) dengan Pemanfaatan Alat Peraga pada Materi Pokok Bidang Datar terhadap Hasil Belajar Peserta Didik Kelas VII SMP Nurul Islam Semarang Tahun Pelajaran 2010/2011. Semarang: IAIN Walisongo.
Yudhanegara, M.R. dan Lestari, K.E. 2015. Penelitian Pendidikan Matematika. Bandung: Prakata.
Yudhanegara, M.R. dan Lestari, K.E. 2017. Penelitian Pendidikan Matematika. Bandung: Prakata.

